Историја на златото во модниот свет

Златото сјае како оган што пламнува во ноќта, највозвишено од господското богатство“ – Пиндар, Олимписки Оди, околу 518-438 п.н.е.


Златото има митопејски квалитети. Секогаш сјајно и издржливо, тоа може да се кова и обработува со чекан; неговата светлина го преживува времето и силите на распаѓање. Неговата улога во историјата на облекувањето и модата е централна за човекот откако Хомер го облече Хектор во златен оклоп во „Илијадата“.


Самиот благороден метал е централен во идеите за идентитетот, претставувањето и статусот. Тоа ја дефинираше општествената положба, означува богатство, дава епски, квази-религиозен статус на кралските семејства и величественост на црковната облека. Како боја, репродуцирана преку имитирана златна нишка или фарба, тоа остана константно, давајќи гламур и сјај на оној што го носи. Златото како благороден метал или боја е исто толку важно кај облеката како и кај накитот.


Неговата реткост е проткаена со привлечност. Египетскиот Тутанкамон и неговата кралица (1361-1352 п.н.е.) се прикажани облечени во ткаен лен извезен со злато. Во Антички Крит (1750-1400 п.н.е.), модерните мажи и жени носеле појаси на половината од злато и други метали. Примерок од ткаенина од петтиот или четвртиот век п.н.е. покажува дека античките Грци носеле златен вез, а Дионисиј од Халикарнас го навел Античкиот Таркин како првиот што се појавил во Рим облечен во наметка извезена со злато.



Меѓутоа, за Римјаните од Римската Република, облекувањето било едноставно и неистакнато. Петрониј, во својот Сатирикон (околу 60 г. н.е.) ја исмева вулгарната Фортуната која носи облека со светли бои и златно везени влечки. Двесте години подоцна, раскошот станал прифатлив и облеката „туника палмата“, која ја носел царот, а подоцна и конзулите, била направена од виолетова свила покриена со богат златен вез.


Иако свети Павле проповедал исто како старозаветните моралисти кога им заповедал на жените „да се украсуваат во скромна облека, со срам и трезвеност“ (1 Тимотеј 11,9), подоцнежните христијански моралисти конкретно ги таргетирале жените во нивните тиради против модата: „Климент Александриски ги поттикнал „да ги отстранат ткаенините кои се безумно тенки... збогувајќи се со везот од злато...“ Кога императорот Константин се преселил од Рим во Византиум (преименувајќи го во Константинопол) во 324 н.е., златото станало потпора на царската величественост, покажувајќи огромно богатство и луксуз.


Платното од злато, увезено од Италија за кралските семејства низ Европа и мажите и жените кои ја обожавале модата, било заедно со крзната, зенитот на луксузот од 14 до 17 век. Златната и сребрената ткаенина се правела со обвиткување на фина метална жица околу свилена нишка, што ја правело пофлексибилна за ткаење. Овие нишки се внесувале низ ткаенината, давајќи и прекрасен сјај. Тоа било врвот во видната потрошувачка, а суетните Сиенчани биле познати по љубовта кон богатиот златен брокат. Едвард III од Англија ја нападнал „срамната и прекумерна облека“ на сопствениот амбициозен народ; само на кралското семејство им било дозволено да носат златна ткаенина.



Прекрасен пример е даден во Вилтонскиот Диптих (Национална Галерија, Лондон), кој го прикажува Ричард II, во златно платно, исткаено со неговиот амблем, еленот. Во исто време, безантите, златното ѕвонење и синџирите со накит биле значајни аксесоари. Но, ткаенината не само што била од суштинско значење за модата, туку и за церемонијата: Ричард III бил облечен во златна ткаенина откако бил назначен за крал на неговото крунисување во 1483 година, златото означувајќи го божествено осветување. Хенри VIII се сретнал со својот ривал Френсис I во Голден Вејл 1520 година, облечени во прекрасни парчиња, а и облеката на нивните била слична, со што појавата била наречена „Поле со златно платно“.


Извор: anaxgold.com